A pécsiek segítségével születhet újjá a Mecsekoldal
Kezdőlap / Hírek / Városi hírek / A pécsiek segítségével születhet újjá a Mecsekoldal

A pécsiek segítségével születhet újjá a Mecsekoldal

A városvezetés „Megújuló Mecsek” koncepciójának keretében teljesen újjászülethet a Mandulás kemping, a volt Vidámpark területe, de tervben van még többek között egy erdei elektromos kisvasút is, valamint egy mecseki libegő is épülhet a hegyoldalban. A tervekről jövőre a pécsiek dönthetnek.

A városvezetés „Megújuló Mecsek” elnevezésű koncepcióját, a Mecsekre és a Mecsekoldalba tervezett, 2021–2027 között megvalósítandó fejlesztéseket és a projektet előkészítő döntéseket mutatta be szerdán Ruzsa Csaba gazdaságért felelős alpolgármester és Kóbor József, az önkormányzat környezetvédelmi és fenntarthatósági megbízottja. A városházán tartott részletes sajtótájékoztató kezdetén az alpolgármester hangsúlyozta, hogy a „Megújuló Mecsek” tervezett fejlesztéseit – a Misina Ötletbörzéhez hasonlóan – több körös lakossági és szakmai egyeztetés keretén belül véglegesítenék, a bemutatott tervek kapcsán a pécsiek véleményét 2022 első hónapjaiban kérik majd ki online formában.

Kóbor József és Ruzsa Csaba

Ruzsa Csaba kiemelte, hogy az önkormányzat fő célja az, hogy a szakmai javaslatokat megismertessék a pécsiekkel, valamint az, hogy megismerjék a városban élők véleményét és javaslataikat.

A 2021–2027-es ciklusban megvalósítandó program tartalmi elemeit a pécsiek által támogatott javaslatokból állítják majd össze – mondta.

A projekt eredményeként – folytatta – a Mecsek pécsiek által használt területeit revitalizálhatják. Ezek a területek: a Misina-tető, a volt Vidámpark, a Mandulás kemping, valamint ide tartozik még a mecseki parkerdőt érintő közösségi közlekedési lehetőségek fejlesztése is. Ruzsa Csaba részletesen is bemutatta az ezekhez a területekhez kapcsolódó lehetséges fejlesztési irányokat.

Mi legyen a volt Vidámpark területén?

Eltűnhetnek a romok

A volt Vidámpark lakossági egyeztetésre javasolt fejlesztési lehetőségeire térve elmondta, hogy a város közelsége miatt felértékelődött területen az előzetes – civilekkel, szakmai szereplők bevonásával lezajlott – tárgyalások alapján az alábbi terveket határozták meg, amelyekről a pécsiek dönthetnek majd:

  • Közösségi célú hasznosítás: például szabadtéri sportparkok, túraállomás kialakítása.
  • Lombkorona-sétány kialakítása (amelyben helyet kapna a Mecsek természeti jellemzőinek bemutatása is).
  • Lombházak kialakítása a fák koronáján.
  • Helyi termékeket áruló turista-vendéglátóhely.
  • Oktatási célú tansétányok kialakítása (a helyi flóra és fauna bemutatása digitális eszközökkel kiegészítve).

A Mandulás kemping kérdése

Újra a városé lehet a szebb napokat látott kemping

Az alpolgármester a Mandulás kemping fejlesztési lehetőségei kapcsán hangsúlyozta, hogy az egykori kemping területe jelenleg magántulajdonban van. Mint mondta, a pécsiekkel történt korábbi egyeztetések során kiderült, hogy a városban élők nagyon szeretnék, ha a terület újra közösségi célokat szolgálhatna. Ezért – abban az esetben, ha újra a városé lesz a kemping területe – az alábbi témajavaslatokat bocsátanák lakossági egyeztetésre:

  • A kemping újranyitása
  • Szállások kialakítása kiemelten gyerektáborok részére (bungalók)
  • „Indító központ” létrehozása túrázók számára (vendéglátási funkciókkal, higiéniai helyiségekkel)
  • Erdei iskola kialakítása (szállásokkal, bentlakásos nyári táborral)
  • Erdei szállások (osztályok, csoportok számára)
  • Új sportolási helyszín kialakítása
  • Az erdei biciklis turizmus egyik kiinduló pontja, bringaszervizzel
  • A mecseki libegő egyik kiemelt állomása lehetne itt

Hogyan lehet a kemping újra a városé?

A fejlesztések megkezdéséhez elengedhetetlen feltétel, hogy a kemping az önkormányzat tulajdonába kerüljön, hiszen így lesz lehetőség az uniós források felhasználásra. A kemping jelenlegi tulajdonosának szándékában áll, hogy azt a városnak eladja vagy elcserélje – mondta Ruzsa Csaba. A kemping tulajdonjogának megszerzése érdekében ezért az önkormányzat kizárólagos tulajdonában lévő volt Bőrklinika közel 20 éve romos, pusztuló – állami adóssággal és jelzáloggal sem terhelt – épületét és területét értékesítenék egy több hónapon át tartó nyílt elektronikus árverésen (az ingatlant 2017-ben egyszer már licitre bocsátották, sikertelenül). A volt klinika licitára 995 millió forint (műemléki kötelezettséggel), a városvezetés célja pedig a lehető legmagasabb ár elérése.

Hangsúlyozta: az így befolyó összegből megvásárolnák a kempinget, a vételár fennmaradó részéből pedig az előző, fideszes városvezetés által Pécsre hagyott több milliárdos adósságot törlesztenék. Sikertelen licit esetén – folytatta – a város ingatlancsere-ügyletet bonyolít le: így a kemping a Bőrklinikáért cserébe Pécsé lesz, különbözetként pedig több mint 200 millió forinthoz jut a város.

Elektromos kisvasút a Mecsekben?

Jöhet a kisvasút elektromos testvére?

Ruzsa Csaba a Mecsek közösségi és turisztikai célú közlekedési megoldásainak fejlesztéséről szólva elmondta, hogy a jelenlegi erdei szabályok alapján nehezen megvalósítható a népszerű kisvasút területének-vonalának bővítése (felmerült az útvonal meghosszabbítása az állatkert és a sípálya felé is). A szakmai javaslatok szerint azonban egy elektromos kisvasút egyértelműen környezetbarátabb megoldás lenne, ami a jelenlegi kötött pálya helyett az erdőben és az úttesten is közlekedhetne. Hozzátette, hogy a hatósági és erdészeti szempontok alapján megvalósítható javaslatokat bocsátják majd társadalmasításra.

Itt említette meg azt is, hogy a Mecsek megközelítési módjaival kapcsolatban számos zöld megoldási javaslat érkezett az önkormányzathoz a kisvasút fejlesztése mellett. Ilyen a például a bicikliutak fejlesztése-kialakítása, a már említett libegő, vagy épp a kifejezetten a Mecsekre járó e-buszok.

Libegővel a Misinára

Egy példa: a zugligeti libegő

A többször szóba hozott mecseki libegő témájára térve az alpolgármester kiemelte, hogy annak kialakításához több mint 40 hatósági engedély és hozzájárulás kell. Az ötlet már több mint fél évszázada felmerült, 2020 óta pedig számos szakértővel folytatott tárgyalást követően kezd kialakulni a lehetősége annak, hogy meg is valósulhat – mondta.

A libegő a Niké-szobor melletti parkolóból indulhatna, a Mandulás kemping tetején lehetne egy megállója, a végállomás pedig a Misina lenne. Fontos, hogy biciklik és babakocsik szállítására is alkalmas libegőfülkék közlekednének a fenti vonalon.

Megjegyezte, hogy a libegő az előzetes becslések alapján az első években 50-100 ezer főt vonzhat, növelhetné a turisták Pécsett töltött idejét és jelentős bevételt is termelne.

Kihúznak egy „méregfogat”

Kóbor József a fentiekhez hozzátette, hogy a Mandulás kemping megszerzésével a városvezetés egy régi „méregfogat húz ki”, hiszen – mint mondta – „politikai hovatartozástól függetlenül már mindenki tiltakozott a kemping ügyében, így vagy úgy”. Jó iránynak tartaná, ha a kemping hasonló funkciót töltene be a jövőben, mint régen (leszámítva, hogy sátrazás helyett bungalós szállások lennének itt).

A „Megújuló Mecsek” program – folytatta – azt a célt szolgálja, hogy helyrehozhassák azt a Mecsekoldal-képet, azokat a látványosságokat és értékeket, amelyeket a pécsiek hosszú évtizedekkel ezelőtt létrehoztak. Kiemelte, hogy ezért a fejlesztési terveket úgy kell megfogalmazni és úgy kell a közgyűlésnek elfogadnia, hogy azok autóforgalmat ne vonzanak az érintett helyszínekre (leszámítva az ott lakókat és ott dolgozókat).

Hangsúlyozta, hogy a koncepcióban két elem van, amelyek környezetvédelmi szempontból kérdésesek és vitákat fognak kiváltani. Az egyik a libegő, amelyről azt mondta, hogy „nem létkérdés” annak megvalósítása, hiszen a város már most is rendelkezik olyan zöldbuszokkal, amelyekkel megoldható a Mecsekre jutás (Ruzsa Csaba helyeselt). A másik a volt Vidámpark területére tervezett lombkoronasétány – hasonló fog épülni a Misina-tetőn –, amelynek szükségességét érdemes lesz megvitatni. Megjegyezte: „első hallásra” nem támogatja az ötletet. Mindemellett fontos lenne azt is kikötni – tette végül hozzá –, hogy a hegyikerékpározás csak az erre a célra külön kialakított, szilárd burkolatú utakon legyen engedélyezett.

Forrás: www.pecsma.hu