Magyarországon évente 8500 nőnél diagnosztizálnak mellrákot és körülbelül 2500 nőt veszítünk el a késői felismerés miatt. Rendszeres mammográfiai szűréssel a betegség a korai stádiumban rendkívül jó arányban gyógyítható, mégis kevesen, a nők 40-50%-a jár csak el a szűrővizsgálatokra, ezzel szemben a skandináv országokban ez a szám 80% körül van. A részvételi arány javítása érdekében a Mellrákinfó Egyesület nem csak októberben (ami a mellrák elleni küzdelem hónapja) igyekszik felhívni a nők figyelmét a korai diagnózis fontosságára. Mi más lehetne erre alkalmasabb, mint a Nőnap, mely napon minden a nőkről szól?
Figyelemfelhívó kisfilmjük elsősorban a férfiakat szólítja meg. A filmben 20 mellrákon átesett nő szerepel, többek között a diagnóziskor 26(!) éves Szűcs Adriána is, aki a kemoterápiás kezelések közben jelentkezett a Miss Balaton szépségversenyre és egészen a középdöntőig jutott, és azóta is aktivistája az ügynek, de láthatjuk a filmben Galló Andrea (Fresh Andi) énekesnőt is, aki tavaly januárban szembesült a diagnózissal és szintén minden lehető fórumon kiáll az ügy mellett, de Bajkó Barbara is feltűnik, aki szintén nagyon fiatalon (28! évesen) esett át a betegségen.
Film link: https://www.youtube.com/watch?v=aChB7QgopmM
Fresh Andi így nyilatkozott tavaly októberben az Indexnek:
„Mindenki, aki a kemoterápiát végigcsinálja, egy hős. Bizony, nagyon megcincálja az embert. Úgy éreztem, hogy elveszítettem a nőiességemet. Amikor a párom kopaszra nyírt egy géppel, az mindkettőnk számára roppant megrázó pillanat volt. Igyekeztünk mindent viccesen felfogni, de akkor nem ment: végigsírtam a fodrászkodást.”
MONYO
Az Egyesült Államokbeli Yakima Chief Hops komlótermelő cég minden évben kiad egy speciális komlókeveréket (ún. Pink Boots Blendet), amiből a világ minden táján a nemzetközi nőnapon (márc. 8.) főznek a sörfőzdék egy speciális sört, aminek a bevételéből ebben a kampányban résztvevő sörfőzdék támogatják a Pink Boots Society-t, vagy valamilyen non-profit vállalkozást, akik a nők elleni erőszak ellen, vagy a női egyenjogúságért állnak ki. Tavaly összesen 23 országból 413 sörfőzde csatlakozott a kezdeményezéshez és összesen több mint 350.000 USD-t gyűjtöttek és adományoztak a Pink Boots Society-nek, akik a nőket támogatják a sörfőzés iparágban.
A MONYO Brewing kisüzemi sörfőzde annyit csavart a kezdeményezésen, hogy nem egy sört főztek ebből a komlóblendből, hanem egy alkoholmentes szénsavas meggyes üdítőt hidegkomlóztak vele. A MONYO az első a világon, aki nem sört, hanem kraft üdítőt készít ebből a komlókeverékből, ennek örömére a Yakima cég egy női képviselője is meglátogatta a sörfőzdét a nőnapon. A termék receptjéért és a címkéjéért is egyébként két nő felel, előbbit Nagy Renáta hidegoldali menedzserünk jegyzi, míg a grafikát Borbély Zita készítette.
A MONYO a jótékonysági részéhez pedig a projektnek a Mellrákinfó Egyesületet választotta, akiket 100 forinttal fognak támogatni minden egyes eladott doboz üdítő után. Az üdítőnek egyedi, kifejezetten erre az alkalomra tervezett pink címkéje lett, utalva a mellrák elleni küzdelemre, a „The She-ro” nevet kapta, ezzel is támogatva az érintetteket. Az üdítő tervezett megjelenése március 22., a MONYO Brewing partnereinél lesz elérhető, továbbá olyan cégek is az ügy mellé álltak, mint a Telekom, vagy az Alza.hu.
„A mellrákkal való szembesülés és a gyógyuláshoz vezető út emberfeletti”– mondta Halom Bori, az egyesület vezetője. „Ezért igyekszünk minél több fórumon a lehető legtöbb embert megszólítani. Kötelességünk vigyázni a testünkre és annak jelzésire és el kell járni az ingyenes mammográfiás szűrővizsgálatra 2 évente a 45-65év közötti hölgyeknek. Ha pedig bármi szokatlant észlelünk magunkon, akkor azonnal orvoshoz kell fordulni.”