
A Bajcsy-Zsilinszky utca kerékpárosbarát fejlesztésével és az Ipar utca – Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződés közlekedésbiztonsági átalakításával javult a városi közlekedés. Összeköti a déli városrészt a Belvárossal, biztosítva a kerékpáros közlekedés zavartalan áramlását.
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata célja, hogy a kerékpárhálózatát bővítse, a kerékpáros közlekedést a városon belül biztonságosabbá tegye, továbbá összefüggő, szakadásmentes kerékpáros hálózatot létesítsen.
A cél érdekében 2017. június 28. napján nyújtotta be az önkormányzat „A belváros észak-déli tengelye közlekedésfejlesztése” című kérelmét a „Fenntartható városi közlekedésfejlesztés” tárgyú felhívásra. A TOP-6.4.1-16-PC1-2017-00003 kódszámon regisztrált pályázatot a 2017. október 25-én aláírt Támogatási Szerződés keretében 100%-os támogatásintenzitás mellett, bruttó 300 000 000 Ft támogatásban részesítette a Közreműködő Szervezet.
A projekt a belváros észak-déli tengelye közlekedésfejlesztésére, ennek keretében a Bajcsy Zsilinszky utca kerékpárosbarát fejlesztésére és az Ipar utca – Bajcsy-Zsilinszky utca kereszteződés közlekedésbiztonsági szempontú átalakítására irányult. A pályázat illeszkedik, illetve fizikailag kapcsolódik a TOP-6.1.3-15-PC1-2016-00002 kódszámú Új pécsi vásárcsarnok megépítése tárgyú projekt keretében megvalósult közlekedésfejlesztésekhez.
A „TOP-6.4.1-16-PC1-2017-00003 A belváros észak-déli tengelye közlekedésfejlesztése” tárgyú projektben a kerékpárút a labirint korláttól indulva az Ipar utca keresztezésével, alapvetően kerékpársávok kialakításával valósult meg a Bajcsy- Zsilinszky utcán a Nagy Lajos király útja és a Rákóczi út keresztezésével egészen a Kossuth térig.
A Bajcsy-Zsilinszky utca korábbi 3 forgalmi + 1 parkolósávos kialakítása 2 forgalmi sávossá lett átalakítva, elválasztott kerékpár sávokkal, a széleken mindkét oldalon parkolósávokkal. A tervezés során meg kellett oldani a Zólyom utca, a Nagy Lajos király útja és a Rákóczi út kerékpáros keresztezését, továbbá a Bajcsy-Zsilinszky utcában a Rákóczi út és a Nagy Lajos király útja közötti szakaszon kerékpársávok létesítését a meglévő forgalmi sávok újraosztásával, valamint a közút minimális szűkítésével. Az átmenő gyalogosforgalom miatt szélesített, belvárosi karakterű burkolt járda épült ki az út keleti oldalán, valamint egy nagy kapacitású taxidroszt, illetve azzal párhuzamos burkolt járda az út nyugati oldalán, a megújult Centrum parkoló lehatárolásaként.
A kerékpárosbarát fejlesztés mellett a Bajcsy-Zsilinszky utca Ipar utcai kereszteződésének az átalakítása is megtörtént a fejlesztés során. A gyalogos és kerékpáros forgalom biztonságos átvezetése mellett szükséges volt szabályozni a gépjármű forgalom felüljáróra történő rákanyarodását. A szabályos és biztonságos közlekedés feltételeinek megteremtése érdekében a felüljáróra vezető csomóponti ág felbővítésére volt szükség, azzal, hogy Ipar utca pályaudvar felé vezető forgalma is ezen az ágon bonyolódik külön forgalmi sávon. Az Ipar utca érintett szakaszának fejlesztése és a kialakított forgalomi rend szorosan illeszkedik az új pécsi Vásárcsarnok megépítése projekt részeként megvalósult új körforgalomhoz, amely az Ipar utca – Bajcsy Zsilinszky utcától keletre, a felüljáró alatt kapott helyet.
A kerékpárút építésével és kijelölésével növekszik a kerékpárral közlekedők komfortérzete, csökkennek a felesleges kerülőutak a kerékpárral közlekedők számára, továbbá a projekt hozzájárul a teljes közlekedési rendszer fenntarthatóságához, a biztonságos kerékpáros közlekedés feltételeinek a megteremtéséhez.
A kerékpáros infrastruktúra építésének, a kerékpáros útvonalak kijelölésének hasznos hozadéka, hogy növeli a kerékpáros közlekedés népszerűségét, elfogadottságát és ezáltal hozzájárul a kerékpározás részarányának növeléséhez. A projekt egyik nagy előnye, hogy az autósforgalom mérséklődésével csökken a szén-dioxid kibocsátás és a légszennyezettség, élhetőbb lesz a városi környezet, s mindez hozzájárul az egészségesebb szemléletmód elterjedéséhez és az EU2020 és a Nemzeti Közlekedési Infrastruktúra-fejlesztési Stratégia fenntartható fejlődésre és közlekedésre vonatkozó céljainak a teljesüléséhez is.nt közlekedésbiztonsági fejlesztésére került sor, 1000 méter hosszú útszakasz újult meg, 1850 méter kerékpáros létesítmény építése és kijelölése történt meg.
| Felhívás | TOP-6.4.1-16 |
| Projekt címe | A belváros észak-déli tengelye közlekedésfejlesztése |
| Projekt azonosítója | TOP-6.4.1-16-PC1-2017-00003 |
| Támogatás alap (ERFA, ESZA…) | Európai Regionális Fejlesztési Alap |
| Pályázat benyújtása | 2017. június 28. |
| Kedvezményezett | Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata |
| Támogatói döntés | 2017. október 6. |
| Támogatási Szerződés aláírása | 2017. október 26. |
| Tervező | Pécsi Városfejlesztési NZrt. |
| Kivitelező | Sztáda92 Építőipari és Szolgáltató Kft. |
| Vállalkozási Szerződés aláírása | 2019. december 30. |
| Műszaki ellenőr | PRESTING OPTIMUM MÉRNÖKI Ingatlankezelő és Környezetvédelmi Zrt. |
| Projektkezdés | 2017. július 27. |
| Projektzárás időpontja | 2021. március 31. |
| Szerződött támogatás összege | 299 714 250 Ft |
| Elszámolható projektköltség | 299 714 250 Ft |
| A projekt összköltsége | 299 714 250 Ft |
| Igényelt támogatás | 299 714 250 Ft |
| Megítélt támogatás | 299 714 250 Ft |
| Támogatás mértéke | 100% |