
A projekt célja Pécs Belvárosának forgalmi terhelésének csökkentése és infrastrukturális lehetőségek biztosítása a helyi buszos és kerékpáros közlekedés számára. A fejlesztés révén biztosított kerékpárút nemcsak a városban élőknek, hanem a kerékpározás iránt érdeklődőknek is biztonságos és könnyű közlekedést kínál a városon belül.
A „TOP-6.4.1-15-PC1-2016-00005 – Fenntartható városi közlekedésfejlesztés – Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely kialakítása Pécsett” tárgyú kerékpáros projekt megvalósításával Pécs városvezetésének elsődleges célja, hogy – a már korábban megvalósult kerékpárút-fejlesztésekre épülve – Pécs Belvárosának forgalmi terhelését csökkentse úgy, hogy a fejlesztéssel infrastrukturális lehetőséget biztosítson a közösségi közlekedés (helyi buszos és kerékpáros közlekedés) minél szélesebb körű használatára. A projekt a fenntartható városi közlekedés, valamint az élhető városi környezet megteremtése érdekében egy olyan útszakaszon valósulhat meg, amely a kerékpárosok által jelenleg is népszerű és napi használatban van, ezért is fontos, hogy a helyi kerékpáros közösség teljes biztonságban közlekedhessen a városon keresztül, valamint azoknak is megteremtse a lehetőséget, akik eddig még nem ültek kerékpárra.
A projekt részletes bemutatása
Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata „TOP-6.4.1-15-PC1-2016-00005 – Fenntartható városi közlekedésfejlesztés – Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely kialakítása Pécsett” tárgyú beruházás tervezése 2018. évben indult el, amely akkor egy átfogó tömeg- és közösségi közlekedésfejlesztési koncepciót irányozott elő. A komplett tervdokumentáció 2019-ben részesült építési engedélyben, amelyet követően Megrendelő kivitelezési közbeszerzést indított, azonban az eljárás végül nem hozott eredményt. A hirtelen megemelkedett építőipari árak miatt a műszaki tartalom felülvizsgálata, racionalizálása vált szükségessé, így a projekt több részre történő bontásáról született döntés.
A Szigeti út – Erkel Ferenc utca és a Megyeri tér közötti szakasz
A projekt nyugati végpontja közvetlenül csatlakozik a 2021. évben befejezett „Nyugati városrész kerékpárút megvalósítása” projekthez és a Szigeti út – Hungária utca tengely mentén halad egészen a Megyeri térig. A fejlesztések mind a kerékpáros közlekedés, mind pedig tömegközlekedés szempontjából pozitív hatással bír a helyi közlekedés fejlődésére.
A fejlesztéssel érintett szakaszon több meglévő buszmegálló teljesen megújult. Az egykori Szliven Áruháznál a Szigeti út déli oldalán új buszmegálló létesült.
A kerékpárosok számára szakadásmentes kerékpáros kapcsolat létesült a Szigeti út Hungária utca tengelyen a meglévő Nyugati városrészi kerékpárúthoz, illetve a Megyeri térnél a Megyeri úti kerékpárúthoz kapcsolódva. Mindez az út szakaszos megszélesítése mellett kerékpársávokon, vagy a zöldben kerékpárúton biztosítva.
A fejlesztéssel érintett útszakaszon a tervezés során készített állapotfelvételeknek megfelelően teljes pályaszerkezet cserére, illetve aszfaltcserére került sor, így a Nyugati kerékpárút megvalósítása projektben készült burkolatfelújítás egészen a Rókus sétányig folytatódott. Bár a fejlesztés elsődleges célja a közösségi közlekedés előnyben részesítése volt, a megújuló útburkolatok valamennyi közlekedő fél számára előnyösek.
Megvalósult műszaki tartalom részletes bemutatása
1.1. Tüzér utca és Huszár utca
Az 1. szakasz a Szigeti út – Tüzér utca csomópont szélesítését és korszerűsítését tartalmazta, valamint teljes pályaszerkezet cserét az Erkel Ferenc utca és a Huszár utca között. Új jelzőlámpás csomópont létesült a Honvéd utcában, valamint a teljes szakaszon irányhelyes kerékpársávok létesültek. Új buszmegálló és járda épült a Szigeti út déli oldalán az Pécsi Tudományegyetem Általános Orvostudományi Karral szemben, továbbá az út szélesítése miatt a déli oldal teljes szakaszán új közvilágítási hálózat létesült. A szakasz nyugatról kapcsolódik a TOP-6.4.1-16 – Nyugati kerékpárút megvalósítása fejlesztéshez.
1.2. Huszár utca és Nagy Jenő utcai parkoló útcsatlakozása között
Az útszakaszon teljes kopórétegcsere (5 cm) valósult meg a meglévő szegélyek között, valamint az északi oldalon kerékpársáv létesült. A déli oldalon egyirányú kerékpárút épült a zöld sávban, továbbá a Rókus sétánnyal szemben új buszmegálló és buszváró létesült.
1.3. Csatlakozás a Megyeri út fejlesztése projektben megvalósult nyomvonalhoz
A „TOP-6.1.5-15-PC1-2020-00006 – Gazdaságfejlesztést és munkaerő mobilitás ösztönzését szolgáló közlekedésfejlesztés – Megyeri út fejlesztése” projektben az Expo Center és a Megyeri tér között kerékpáros létesítmény épült, mely közvetlenül csatlakozik a Szigeti úti kerékpársávokhoz a meglévő Megyeri téri gyalogátkelőnél.
Kerékpárosbarát város
Pécs kerékpárosbarát fejlesztései a városvezetés támogatásával hozzájárulnak a város csökkenő környezetterheléséhez, a közlekedésbiztonság javításához és alternatívát nyújtanak a városon belüli nem motorizált közlekedésre. A közösségi közlekedésben megvalósult beruházások lehetővé teszik a város polgárai, a napi rendszerességgel munkába járók, a városban tanuló diákok számára, hogy gyorsabban, könnyebben és olcsóbban, de legfőképpen környezetbarát módon és biztonságosan elérjék úti céljukat.
A kerékpáros infrastruktúra építésének, a kerékpáros útvonalak kijelölésének hasznos hozadéka, hogy növeli a kerékpáros közlekedés népszerűségét és elfogadottságát és ezáltal hozzájárul a kerékpározás részarányának növeléséhez.
A projekt nagy előnye, hogy az autósforgalom csillapodásával csökken a szén-dioxid kibocsátás és a légszennyezettség, élhetőbb lesz a városi környezet. A projekt hozzájárul az egészségesebb szemléletmód elterjedéséhez és a kialakított kerékpárforgalmi létesítmények hosszával az Operatív Program indikátor teljesüléséhez.
| Felhívás | TOP-6.4.1-15 |
| Projekt címe | Kelet-nyugati közösségi közlekedési tengely megvalósítása |
| Projekt azonosítója | TOP-6.4.1-15-PC1-2016-00005 |
| Támogatás alap (ERFA, ESZA…) | Európai Regionális Fejlesztési Alap |
| Pályázat benyújtása | 2016. július 26. |
| Kedvezményezett | Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata |
| Támogatói döntés | 2016. november 11. |
| Támogatási Szerződés aláírása | 2016. december 9. |
| Tervező | KÖZLEKEDÉS Fővárosi Tervező Iroda Kft. |
| Kivitelező | STRABAG Általános Építő Kft. |
| Vállalkozási Szerződés aláírása | 2022. december 21. |
| Műszaki ellenőr | Mecsek Mérnökiroda Korlátolt Felelősségű Társaság |
| Projektkezdés | 2016. december 9. |
| Projektzárás időpontja | 2023. december 15. |
| Szerződött támogatás összege | 590 022 642 Ft |
| Elszámolható projektköltség | 590 022 642 Ft |
| A projekt összköltsége | 590 022 642 Ft |
| Igényelt támogatás | 590 022 642 Ft |
| Megítélt támogatás | 590 022 642 Ft |
| Támogatás mértéke | 100% |