Pécsi útfelújítások 2023-2024Megnézem
Kezdőlap / Hírek / PTE / A tudományos diákköri (TDK) tevékenységszerepe és lehetőségei napjainkban

A tudományos diákköri (TDK) tevékenységszerepe és lehetőségei napjainkban

Az Országos Tudományos Diákköri Tanács és a Pécsi Tudományegyetem (PTE) által 2024. október 17-18-án közösen rendezett VI. Országos TDK-fórumon részt vevő több mint 230 szakértő arra a kérdésre kereste a választ, hogy az immár 70 éve sikeresen működő, a hazai és határon túli felsőoktatásban tanuló tehetséges hallgatókat felkaroló tudományos diákköri mozgalom hogyan tud megújulni a megváltozott körülmények korában, különös tekintettel a mesterséges intelligencia használatára, és a fiatalok egyre koraibb és elterjedtebb munkavállalására.

A TDK-Fórumon Nagy-Vargha Zsófia, a Kulturális és Innovációs Minisztérium fiatalokért felelős helyettes államtitkára nyitóbeszédében hangsúlyozta, hogy a Nemzeti Tehetség Program hosszú évek óta támogatja az OTDK-t. Ennek kapcsán beszélt a Nemzeti Tehetség Program megújulásáról, melynek az egyik leginnovatívabb eleme a Tehetségtérkép, amely egy interaktív felületen gyűjti és rendszerezi a tehetséggondozó programokat, hogy mindenki megtalálja a lakóhelye közelében elérhető képzéseket. Kiemelte a középiskolai és egyetemi programok összekapcsolásának fontosságát, a tehetségek minél korábbi azonosításának jelentőségét, amely egy jó lehetőség arra, hogy a középiskolás diákok betekintést nyerjenek az egyetemi tudományos életbe, ezzel is növelve az esélyét annak, hogy egyszer ők is kutatókká váljanak.

A rendezvény felvezető előadásaiban 4 nagy egyetem (Pécsi Tudományegyetem, Pannon Egyetem, Miskolci Egyetem, és a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem) rektorai és rektorhelyettesei azt ismertették, hogy intézményeikben hogyan zajlik a tehetségek felkutatása és támogatása. Bemutatták, miként alakítják át az egyetemek a tehetséggondozás módszereit a digitalizáció, globalizáció és a gazdasági, társadalmi változások hatására.

Dr. Fedeles Tamás professzor, a PTE oktatási rektorhelyettese a fórum kapcsán elmondta: „A rendezvényen alkalmunk nyílt a tehetséggondozás intézményi gyakorlataival kapcsolatos innovatív elképzelésekről, megoldásokról gondolatokat cserélni, ami a másfélnapos program számára valóban inspiráló közeget teremtett. A pódiumbeszélgetés során pedig a tehetségek kibontakoztatásának, gyámolításának kérdéskörét boncolgatva immár az egyetemek és az egyetemi oktatók 21. századi szerepéről folytattunk élénk diszkussziót. A különböző megközelítésekben azonban megjelent egy közös gondolat, jelesül a tehetséggondozást alapjaiban határozza meg napjainkban is a mester és a tanítvány személyes kapcsolata, amely a TDK-mozgalom fundamentuma.”

A kerekasztal-beszélgetéseken különböző javaslatok születtek a tehetségek motiválására, a TDK-zásra való ösztönzésükre. Kiemelt téma volt a felsőoktatásban történő továbbtanulás és a munkavállalás egymásra gyakorolt hatása és ezek versenye a hallgatók idejéért és figyelméért. Emellett a mesterséges intelligencia tudományos kutatói területen történő térnyerése is foglalkoztatta a szakértőket, akik egyetértettek abban, hogy a TDK-dolgozatokban az MI etikus használatának engedélyezése a cél. 

A rendezvényen a hallgató képviseletek vezetői is felszólaltak. Eszterhai Marcell, a Hallgatói Önkormányzatok Országos Konferenciájának (HÖOK) elnöke és Molnár Dániel, a Doktoranduszok Országos Szövetségének (DOSZ) elnöke a fiatalok életkezdési nehézségeiről beszéltek. A statisztikák szerint ma már a hallgatók közel fele dolgozik, ezért a tanulmányaikat a munkavállalás és a kereseti lehetőségek nagyban befolyásolják. Ezzel összhangban az egyetemi vezetők és a hallgatói képviseletek vezetői is egyetértettek abban, hogy az ösztöndíj-támogatás mellett lényeges lenne a tehetségeket oly módon is segíteni, hogy a továbbtanulás, ill. a TDK-kutatás témájával összhangban lévő területeken vállalhassanak munkát.

Dr. Weiszburg Tamás, az OTDT elnöke hangsúlyozta: „Ismét bebizonyosodott, hogy a TDK élő, aktív közösség, amely átszövi a felsőoktatást. A TDK-fórum elérte célját, hiszen amellett, hogy kivételes érdeklődés övezte, a résztvevők aktív közreműködése és közös gondolkodása nyomán több lehetséges irány terve is körvonalazódott, amerre a TDK mozgalom tovább fejlődhet a jelenlegi kihívások között annak érdekében, hogy a következő években és évtizedekben is megtartsa a tehetséges, kiemelkedő tudományos teljesítményre képes fiatalokat.”

Alig ért véget a VI. TDK-fórum, de már tudni, hogy a következő, VII. TDK-fórum házigazdája a Széchenyi István Egyetem lesz. A döntést a VI. TDK-fórum alkalmával hozták meg, melynek sikerét követően már most nagy várakozási övezi a legközelebbi hasonló szakmai eseményt, melyre 2026-ban Győrben kerül sor.

A VI. Országos TDK-fórum rövid összefoglaló videója: