A pécsi egyetemisták elvárásai a munkaerőpiacon
Egyetemistának lenni jó, ez mindenki életének egy nagyon szép szakasza. A tudatos hallgatók már az egyetemi évek alatt nézelődnek a munkaerőpiacon, számba veszik a lehetőségeiket, mérlegelnek, majd döntenek. Az, hogy milyen preferenciák alapján hozzák meg a döntéseiket, hogyan keresnek munkát, milyen elvárásaik vannak a leendő munkáltatójukkal szemben nagyon fontos a munkáltatók számára is, különösen, ha a tehetségeket meg szeretnék szerezni – és hosszú távon megtartani.
A Pécsi Tudományegyetem Közgazdaságtudományi Kar Vezetés-és Szervezéstudományi Intézet FLOW Kutatócsoportja a Körber Hungária Kft.-vel közös együttműködésében 2023 tavaszán, immár második alkalommal végzett kutatást a PTE egyetemistái körében. A kutatás célja az volt, hogy felmérjék a hallgatók karrierterveit, munkavállalási elképzeléseit, valamint a munkáltatókkal szemben támasztott elvárásaikat.
A kutatás során érdekes eredményekre derült fény. A megkérdezett hallgatók például úgy gondolják, hogy megfelelő önismerettel rendelkeznek, és nagyjából tisztában vannak azzal, hogy milyen terület érdekli őket, milyen lenne számukra az ideális munkakör. A munkaerő-piaci lehetőségeket és trendeket azonban már nem ismerik olyan magabiztosan. Fontos információ, hogy a kérdőívet kitöltők döntő többsége (84%) Magyarországon tervez munkát vállalni, elsősorban Pécsett vagy Budapesten.
Az álláskeresés során első sorban álláshirdetéseket néznek, vagy a munkáltatónál kívánnak közvetlenül jelentkezni. A hallgatók számára a versenyszféra a legszimpatikusabb. Átlagosan heti két napot töltenének home office-ban, és átlagosan 60 percet lennének hajlandóak utazni a lakhelyükről a munkahelyükre oda-vissza egy nap alatt.
A Pécsi Tudományegyetem hallgatói számára a két legfontosabb tényező a leendő munkahely kapcsán a megfelelő fizetés (juttatások, bónusz), valamint a saját magának okozott sikerélmény elérése.
A fentieken kívül számtalan érdekes és hasznos szempont és preferencia derült ki, ami fontos alappillére lehet akár a piacon jelen lévő cégek HR stratégiájának is.