Pécsi útfelújítások 2023-2024Megnézem
Pécs: a Mi városunk kiadványMegnézem
Kezdőlap / Hírek / Városi hírek / Önkormányzati segítséggel menekül előre a pécsi Harmadik Színház

Önkormányzati segítséggel menekül előre a pécsi Harmadik Színház

Az épület korszerűsítésével és a használatára vonatkozó megállapodás módosításával segíti a pécsi önkormányzat az ikonikus kulturális intézményt. A Harmadik Színház működése így válhat fenntarthatóbbá, ezzel a színházkedvelők örömére tovább működhet a kortárs darabokat bemutató és jelentős szakmai műhelymunkának otthont adó pécsi színház.  

A pécsi Harmadik Színház évtizedek óta különleges helyszíne a pécsi művészeti életnek. Az intézményt a rá jellemző műhelymunka méltán tette ismertté az egész országban, a színházban bemutatott kortárs darabok pedig újra és újra friss impulzust adnak a színházkedvelő közönségnek.

2018-ban, az előző városvezetés idején az önkormányzattól a Moravetz Produkció Közhasznú Nonprofit Bt.-hez került a színház üzemeltetése, ugyanakkor az intézmény nehéz helyzetben működött az elmúlt időszakban. A világjárvány a bevételek apadását, az energiaválság pedig a költségek növekedését okozta, ami miatt kérdésessé vált az intézmény hosszú távú fennmaradása.

Ebben a helyzetben nyújt segítő kezet a pécsi önkormányzat az intézménynek azzal, hogy segíti az épület részleges, belső felújítását, a színházzal folytatott együttműködést pedig új szintre emeli. Amennyiben a március 19-i közgyűlés elfogadja az erről szóló tervezetet, úgy a pécsi önkormányzat a színház önkormányzati tulajdonban álló épületének belső korszerűsítésére több mint bruttó 300 millió forintot fordít. 

Ebből az összegből a színházépület több szakaszra osztott felújítása valósulhat meg. A tervezett és a színház üzemeltetőjével egyeztetett beruházás első üteme a színházépület közönségforgalmi részének, irodáinak és színészöltözőinek felújítását, valamint egy többfunkciós tér kialakítását tartalmazza.

Az épület korszerűsítésének támogatása mellett a képviselők arról is döntenek, hogy a színházat üzemeltető társasággal kötött szerződés módosuljon-e. Így az eddigi haszonkölcsön szerződést egy haszonbérleti megállapodás válthatja április 1-jétől.

Ez lehetővé tenné, hogy az üzemeltető a színház egyes részeit – legfeljebb olyan mértékben, amivel nem veszélyezteti az általa vállalt színházművészeti közfeladatok ellátását – más rendezvényekre adja bérbe. Ezzel a társaság növelni tudná bevételeit, amiből a működtetés költségeit tudná fedezni.

– A pécsi városvezetés javaslatával mindenki jól járna. Az önkormányzati tulajdonban lévő épület korszerűsödhet a város saját beruházásában, míg a színház üzemeltetője az intézmény egyes részeinek bérbeadásával növelni tudja a működtetésre szánt bevételeit. Így az önkormányzat segítségével fenntartható pályára tudja állítani a színház működését. A pécsi közönség pedig egy korszerűsített intézményben élvezheti tovább ugyanazt a megszokott magas minőségű, kortárs színházművészetet, mint eddig – foglalta össze Zag Gábor, Pécs kultúráért felelős alpolgármestere.

Pécs Megyei Jogú Város Önkormányzata